Skip to content Skip to footer
blank1 Ocak 2025
blank2025-02
blank
blank

Gelir Ve Kurumlar Vergisi Kanunlarına Dair 2025 Yılına İlişkin Parasal Hadler

Gelir vergisi ve kurumlar vergisi kanunlarına ilişkin 2025 yılında geçerli olacak parasal hadler 30.12.2024 tarihli Mükerrer 2 Resmî Gazetede yayımlanan 329 seri numaralı Gelir Vergisi Genel Tebliğinde açıklanmış olup, en önemli başlıklar şunlardır.

  1. Gelir vergisi tarifeleri,
  2. Kiralanan binek otomobillerin gider yazılabilecek aylık/günlük kira tutarı,
  3. Binek otomobillerin doğrudan gider yazılabilecek azami KDV ve ÖTV tutarı,
  4. Binek otomobillerin amortisman suretiyle gider yazılabilecek azami tutarı,
  5. Vergiye uyumlu mükelleflerin yararlanabileceği azami vergi indirimi tutarı,
  6. Gelir vergisinden istisna yemek bedelleri,
  7. Gelir vergisinden istisna günlük ulaşım bedeli,
  8. Sakatlık indirimi tutarları,
  9. Konut kira gelirlerine ilişkin istisna tutarları,
  10. Arızi kazançlara ilişkin istisna tutarları,
  11. Değer artışı kazançlarına ilişkin istisna tutarları,
  12. Yıl içinde stopaj yoluyla vergilendirilmemiş gelirlerde beyanname verme haddi.

1) Gelir Vergisi Tarifeleri (Ücret ve Ücret Dışı Gelirler İçin)

2025 takvim yılında elde edilecek ÜCRETLERİN vergilendirilmesinde esas alınacak GVK’nin 103’üncü maddesinde yer almakta olan gelir vergisi tarifesi aşağıdaki gibidir.

Gelir Dilimleri Oran (%)
158.000TL’ye kadar 15
330.000 TL’nin 158.000 TL’si için 23.700 TL, fazlası 20
1.200.000 TL’nin 330.000 TL’si için 58.100 TL, fazlası 27
4.300.000 TL’nin 1.200.000 TL’si için 293.000 TL, fazlası 35
4.300.000 TL’den fazlasının 4.300.000 TL’si için 1.410.000 TL, fazlası 40

Normal ve emekli çalışanlar ile huzur hakkı ödemeleri için netten brüte ya da brütten nete ücret hesaplama aracına internet sitemizin bu bağlantıdan ulaşabilirsiniz.

GVK’nin 103.maddesinde yer almakta olan 2025 takvim yılında elde edilecek ÜCRETLER DIŞINDAKİ DİĞER GELİRLERE (Ticari, Zirai, Serbest Meslek kazançları, MSİ, GMSİ, Sair Kazanç ve İratlar) ilişkin Gelir Vergisi tarifesi ise aşağıdaki gibidir.

Gelir Dilimleri Oran (%)
158.000TL’ye kadar 15
330.000 TL’nin 158.000 TL’si için 23.700 TL, fazlası 20
800.000 TL’nin 330.000 TL’si için 58.100 TL, fazlası 27
4.300.000 TL’nin 800.000 TL’si için 185.000 TL, fazlası 35
4.300.000 TL’den fazlasının 4.300.000 TL’si için 1.410.000 TL, fazlası 40

 

2) Kiralanan Binek Otomobillerin Gider Yazılabilecek Aylık/Günlük Kira Tutarı

GVK’nin 40/1-(1), ile 68/1-(5) maddeleri uyarınca; ticari kazanç sahipleri ile serbest meslek kazancı elde edenlerinin kiralama yoluyla kullandıkları binek otomobillerin gider yazabilecekleri her birine ilişkin aylık kira bedeli 37.000 TL (2024 yılı = 26.000 TL) olarak belirlenmiştir.

Gelir Vergisi Genel Tebliği (Seri No: 311)  uyarınca binek otomobillerin günlük şekilde kiralanmasında gider kısıtlaması, günlük kiralama bedelinin hesaplanması suretiyle uygulanacaktır. Aylık azami kiralama giderinin o ayın gün sayısına bölünmesiyle elde edilecek tutar dikkate alınacaktır.

3) Satın Alınan Binek Otomobillerin Doğrudan Gider Yazılabilecek Azami KDV ve ÖTV Tutarı

GVK’nin 40/1-(1), ile 68/1-(5) maddeleri uyarınca; ticari kazanç sahipleri ile serbest meslek kazancı elde edenlerinin satın aldıkları binek otomobillerin satın alma bedelinden doğrudan gider olarak indirim konusu yapılabilecek (isteğe bağlıdır, istenirse aracın maliyet bedeline dahil edilip, amortisman suretiyle giderleştirilebilir) özel tüketim vergisi ve katma değer vergisinin toplam tutarı 2025 yılı için 990.000 TL (2024 yılı için 690.000 TL) olarak belirlenmiştir.

4) Satın Alınan Binek Otomobillerin Amortisman Suretiyle Gider Yazılabilecek Azami Tutarı

GVK’nin 40/1-(7), ile 68/1-(4) maddeleri uyarınca; Faaliyetleri kısmen veya tamamen binek otomobillerinin kiralanması veya çeşitli şekillerde işletilmesi olanların bu amaçla kullandıkları hariç olmak üzere, özel tüketim vergisi ve katma değer vergisi hariç ilk iktisap bedeli 1.100.000 Türk lirasını (2024 yılı için 790.000 TL idi), söz konusu vergilerin (KDV&ÖTV) maliyet bedeline eklendiği veya binek otomobilin ikinci el olarak iktisap edildiği hâllerde, amortismana tabi tutarı 2.100.000 Türk lirasını (2024 yılı için 1.500.000 TL idi)  aşan binek otomobillerinin her birine ilişkin ayrılan amortismanın en fazla bu tutarlara isabet eden kısmı gider yazılabilecektir.

Buna göre;

  1. Yeni alınan binek otomobilin KDV ve ÖTV’sinin doğrudan gider yazılmasının tercih edilmesi halinde, aracın geri kalan bedeli 1.100.000 TL’den fazla ise, en fazla 1.100.000 TL’ye isabet eden amortisman,
  2. Yeni alınan binek otomobilin KDV ve ÖTV’sinin aracın maliyetine ilave edilerek amortisman ayrılmasının tercih edilmesi halinde, aracın bedeli 2.100.000 TL’den fazla ise, en fazla 1.100.000 TL’ye isabet eden amortisman,
  3. İkinci el (kullanılmış) olarak alınan binek otomobilin bedeli 2.100.000 TL’den fazla ise, en fazla 2.100.000 TL’ye isabet eden amortisman,

gider yazılabilecektir.

Bu durumda muhasebe uygulamasının ya duruma göre 1.100.000 TL / 2.100.000 TL üzeri için amortisman ayırmamak ya da üzeri için de amortisman ayrılmakla beraber, bu tutarların KKEG olarak kayıtlara alınması şeklinde yapılması mümkün görünmektedir.

Söz konusu tutarların enflasyon düzeltmesine tabi tutulmuş değerleri üzerinden ayrılan amortismanların tamamının gider yazılabileceğini doğru olacağını düşünmekteyiz. Buna karşın bu konuda Hazine ve Maliye Bakanlığı farklı yaklaşımlarını da rastlanıldığını belirtmek isteriz. Buna göre, örneğin 2025/Ocak ayında 1.800.000 TL’ye alınan bir binek otomobil için KDV ve ÖTV’sinin aracın maliyetine ilave edilerek amortisman ayrılmasının tercih edilmesi halinde 1.800.000 TL üzerinden amortisman ayrılabilecektir. Çünkü ilk alım bedeli 2.100.000 TL’den küçüktür. 2025 yılı Düzeltme Katsayısının 1,40 (yani Yİ-ÜFE artış oranının 2025 yılında %40) olduğu durumda binek aracın 31.12.2025 tarihli enflasyon düzeltmesi sonrası değeri (1.800.000 TL*1,40=)  2.520.000,00 TL olmaktadır. Bu örnekte, Büromuz görüşüne göre 2.520.000,00 TL üzerinden ayrılan amortismanın tamamı dönem gideri olarak dikkate alınabilecek iken, son derece hatalı bulduğumuz Hazine ve Maliye Bakanlığı yaklaşımına göre, aracın ilk iktisap bedeli olan 1.800.000 TL üzerinden ayrılan amortisman dönem gideri olarak dikkate alınabilecek, buna karşın 720.000 TL’lik enflasyon düzeltme farkı üzerinden ayrılan amortismanın KKEG olarak dikkate alınması gerekecektir.

5) Vergiye Uyumlu Mükelleflerin Yararlanabileceği Azami Vergi İndirimi Tutarı

GVK’nin mükerrer 121.maddesinde “vergiye uyumlu mükelleflere” yönelik %5 gelir/kurumlar vergisi indirimi düzenlenmiştir.

GVK’nin mükerrer 121.maddesi uyarınca, vergiye uyumlu mükelleflerin yararlanabileceği azami vergi indirimi tutarı, 1 Ocak 2025 tarihinden itibaren verilmesi gereken yıllık gelir ve kurumlar vergisi beyannamelerinde uygulanmak üzere 9.900.000 TL (2024 yılı için 6.900.000 TL idi) olarak tespit edilmiştir.

6) Gelir Vergisinden İstisna Yemek Yardımı

İşverenlerce işyeri veya işyerinin müştemilatı dışında kalan yerlerde hizmet erbabına yemek verilmek suretiyle sağlanan menfaatlere (ticket, yemek kartı) ilişkin Gelir Vergisi Kanunu’nun 23.maddesinin 8 numaralı bendinde yer alan istisnanın 2025 takvim yılında uygulanacak tutarı KDV hariç 240,00 (KDV dahil 264,00) TL olarak belirlenmiştir.

9 Kasım 2022 Tarihli Resmi Gazete yayımlanan 7420 sayılı Kanunla maddede yapılan değişiklikler, konuya ilişkin 322 No’lu Gelir Vergisi Genel Tebliği ve 2024/17 sayılı SGK Genelgesi ile yapılan açıklamalarla birlikte, yemek yardımının vergi ve sosyal güvenlik primi açısından uygulama şekli biraz daha karmaşık hale gelmiş olup, durum aşağıdaki tabloda özetlenmiştir.

Yardım şekli Gelir Vergisi Damga Vergisi Sigorta Primi
Hizmet erbabına yemek kartı ve/veya nakit ödeme yapılmaksızın işyerinde ya da işyeri dışında doğrudan yemek verilmesi Herhangi bir hadle bağlı olmaksızın tamamı vergiden istisnadır. Herhangi bir hadle bağlı olmaksızın tamamı vergiden istisnadır. Herhangi bir hadle bağlı olmaksızın tamamı primden istisnadır.
Yemek Kartı (ticket, multinet vb.) şeklindeki ödemeler Günlük 264,00 TL’ye kadar olan tutar vergiden İstisna, aşan kısım vergiye tabi olacaktır

 

Günlük 264,00 TL’ye kadar olan tutar vergiden İstisna, aşan kısım vergiye tabi olacaktır ·        Yemek kartı, /kuponu/çeki, yemek hizmetinin alınması dışında nakit ya da nakit yerine geçecek şekilde kullanılamayacak ise herhangi bir hadle bağlı olmaksızın tamamı primden istisna olacaktır.

·        Yemek kartı, /kuponu/çeki, yemek hizmetinin alınması dışında nakit ya da nakit yerine geçecek şekilde kullanılabilecek ise fiilen çalışılan günler için günlük 158 TL’ye kadar olan tutar primden istisna, aşan kısım prime tabi olacaktır

Nakit yemek yardımı Günlük 240,00 TL’ye kadar olan tutar vergiden İstisna, aşan kısım vergiye tabi olacaktır

 

Günlük 240,00 TL’ye kadar olan tutar vergiden İstisna, aşan kısım vergiye tabi olacaktır Günlük 158 TL’ye kadar olan tutar primden İstisna, aşan kısım prime tabi olacaktır

 

Ancak yemek kartı/çeki/kuponunun yemek bedeli ödemesi dışında nakit ya da nakit yerine

geçecek şekilde başka amaçlarla kullanılma imkanı olması halinde, günlük 158,00 TL’lik tutar prime

esas kazanca tabi tutulmayacak ancak bu tutarı asan kısım sigorta primine tâbi olacaktır.

Örnek: (A) sigortalısına 2025/Ocak ayında 6.000 TL tutarında yemek kartı verilmiştir.

Sigortalı ilgili aydaki fiili çalışma günü 22 gündür. Buna göre;

6.1. Gelir Vergisinden ve Damga Vergisinden istisna tutar: (22 gün x 264 TL =) 5.808 TL, net ücret olarak kabul edilerek brütleştirilmek suretiyle Gelir Vergisine ve Damga Vergisine tabi tutulacak yemek yardımı (6.000 TL – 5.808 TL=) 192 TL olacaktır.

6.2. Sosyal Güvenlik Primine Esas Kazanca dahil olacak ve olmayacak tutarlar:

2024/17 sayılı SGK Genelgesi uyarınca;

6.2.1. Verilen kartın yemek yenilmesi haricinde nakit ya da nakit yerine geçecek şekilde başka amaçlarla kullanılma imkanı olmaMAsı halinde yemek kartına yüklenen 6.000 TL’lik tutarın tamamı prime esas kazanca dahil edilmeyecektir.

6.2.1. Verilen kartın yemek yenilmesi haricinde nakit ya da nakit yerine geçecek şekilde başka amaçlarla kullanılma imkanı olması halinde ise yemek kartına yüklenen 6.000 TL’lik tutarın günlük 158,00 TL’lik tutar prime esas kazanca tabi tutulmayacak ancak bu tutarı asan kısım sigorta primine tâbi olacaktır. Buna göre (22 gün x 158 TL =) 3.476 TL’lik yemek yardımı prime esas kazanca dahil edilmez iken, (6.000 TL – 3.476 TL=) 2.524 TL prime esas kazanca dahil edilecektir.

7) Gelir Vergisinden İstisna Günlük Ulaşım Bedeli

GVK’nin 23/1-(10) maddesi uyarınca; İşverenlerce kendisine ait ya da kiralık araçlarla çalışanlarına toplu taşıma hizmeti verilmeyen durumlarda, çalışılan günlere ait bir günlük ulaşım bedelinin 126 Türk lirasını (2024 yılı için 88 TL idi) aşmaması ve buna ilişkin ödemenin toplu taşıma kartı, bileti veya bu amaçla kullanılan ödeme araçlarının temini şeklinde yapılması şartlarıyla yapılacak ödeme gelir vergisi stopajından istisna olacaktır yani bordrolaştırılmayacaktır.

Aşağıdaki durumlarda ise yapılan taşıma ödemeleri işveren tarafından bordrolaştırılmak suretiyle, gelir vergisi stopajına tabi tutulacaktır:

  1. Ödemenin günlük 126 TL’yi aşması hâlinde aşan kısım,
  2. Çalışana ulaşım bedeli olarak nakden yapılan ödemeler ve bu amaçla sağlanan ayni menfaatler (akaryakıt verilmesi, bireysel araç tahsisi vb.)

8) Sakatlık İndirimi Tutarları

Gelir Vergisi Kanunu’nun 31.maddesi uyarınca, gelir vergisi matrahının tespitinde indirim konusu yapılacak sakatlık indirimi tutarları şöyledir.

Yıllar /Engellilik dereceleri 1.Derece 2.Derece 3.Derece
2025 9.900 5.700 2.400
2024 6.900 4.000 1.700

9) Konut Kira Gelirlerine İlişkin İstisna Tutarları

Gelir Vergisi Kanunu’nun 21. maddesinde yer alan mesken (konut) kira gelirleri için uygulanan istisna tutarlarına aşağıda yer verilmiştir.

Gelirin Elde Edildiği Yıl İstisna Tutarı (TL)
2025 47.000
2024 33.000

Dikkat edilmesi gereken hususlar:

  1. İstisna münhasıran konut (mesken) kira gelirleri için geçerlidir. İşyeri kira gelirleri için geçerli değildir.
  2. GMSİ (Kira Gelirleri) için Tahakkuk Esası değil Tahsilât Esası geçerlidir. Cari ve/veya geçmiş yıllara ilişkin olarak tahsil edilen kiraların tamamı cari yılın geliri olarak beyan edilir. Diğer bir ifadeyle, fiilen tahsil edilememiş olan kiralar beyan edilmez.
  3. İstisna haddi üzerinde kira geliri elde edilip beyan edilmemesi veya eksik beyan edilmesi halinde, bu istisnadan yararlanılamaz.
  4. Ticari, zirai veya mesleki kazancını yıllık beyanname ile bildirmek mecburiyetinde olanlar bu istisnadan faydalanamazlar.
  5. 6322 sayılı kanunla yapılan değişiklik uyarınca; 1.1.2013 tarihinden itibaren elde edilen hasılata uygulanmak üzere, beyanı gerekip gerekmediğine bakılmaksızın ayrı ayrı veya birlikte elde ettiği ücret, menkul sermaye iradı, gayrimenkul sermaye iradı ile diğer kazanç ve iratlarının gayri safi tutarları toplamı 103.maddede yazılı tarifenin üçüncü diliminde ücret gelirleri için yer alan tutarı (2025 yılı için 1.200.000 TL’yi, 2024 yılı için 870.000 TL’yi) aşanlar bu istisnadan faydalanamazlar.
  6. Elde edilen yıllık toplam konut kira gelirinin istisna haddini aşmaması halinde beyanname verilmez.
  7. İşyeri kira gelirleri için herhangi bir istisna söz konusu değildir. Vergiye tâbi gelir toplamının 2025 yılında edilen tutarının 330.000 TL’yi (2024 yılı=230.000 TL) aşmaması halinde stopaja tabi olan işyeri kira gelirleri yıllık gelir vergisi beyannamesi ile beyan edilmez.
  8. Bilindiği üzere 29/7/2008 tarihli ve 26951 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 268 Seri No’lu Gelir Vergisi Genel Tebliği ile yapılan düzenleme uyarınca; Konutlarda, her bir konut için aylık 500 TL ve üzerindeki kiralar geliri elde edenler ile işyerlerinde, işyerini kiraya verenler ile kiracıların kiraya ilişkin tahsilat ve ödemelerinin 1/11/2008 tarihinden itibaren banka veya Posta ve Telgraf Teşkilatı Genel Müdürlüğü tarafından düzenlenen belgelerle tevsik edilmesi zorunluluğu getirilmiş bulunmaktaydı.

17 Ekim 2024 tarihinde yayımlanan ve yayımlandığı gün itibariyle yürürlüğe girmiş bulunan 328 Seri No’lu Gelir Vergisi Genel Tebliği ile; Bir yandan 268 Seri No’lu Gelir Vergisi Genel Tebliği yürürlükten kaldırılırken, diğer yandan gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri ile mükellef olmayanların gerçekleştirdikleri konut (günlük ve haftalık olarak kiralananlar dahil) ve işyeri kira bedellerinin istisnasız olarak tümünün (500 TL altında kalanlar dahil) bankalar ve/veya Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketi (“PTT”) tarafından düzenlenen belgelerle tevsiki zorunluluğu getirilmiş olup,  bu tevsik yükümlülüğüne uyulmaması durumunda taraflara özel usulsüzlük cezası uygulanması öngörülmüştür.

  1. 2017 yılı gelirlerinden başlamak üzere, kira gelirlerine ilişkin götürü gider oranı kira gelirinin %25’den %15’ine düşürülmüştür.

10) Değer Artışı Kazançlarına İlişkin İstisna Tutarları

Gelir Vergisi Kanunu’nun mükerrer 80/3.maddesinde yer alan değer artışı kazançlarına ilişkin istisna tutarları şöyledir.

Kazancın Elde Edildiği Yıl İstisna Tutarı (TL)
2025 120.000
2024 87.000

Değer Artışı Kazançlarının mahiyeti:

Aşağıdaki mal ve hakların elden çıkarılmasından doğan kazançlar değer artışı kazancıdır.

  1. İvazsız olarak iktisap edilenler ile tam mükellef kurumlara ait olan ve iki yıldan fazla süreyle elde tutulan hisse senetleri hariç, menkul kıymetlerin veya diğer sermaye piyasası araçlarının elden çıkarılmasından sağlanan kazançlar.
  2. GVK’nin 70. maddenin birinci fıkrasının (5) numaralı bendinde yazılı hakların (ihtira beratları hariç) elden çıkarılmasından doğan kazançlar.
  3. Telif haklarının ve ihtira beratlarının müellifleri, mucitleri ve bunların kanunî mirasçıları dışında kalan kimseler tarafından elden çıkarılmasından doğan kazançlar.
  4. Ortaklık haklarının veya hisselerinin elden çıkarılmasından doğan kazançlar.
  5. Faaliyeti durdurulan bir işletmenin kısmen veya tamamen elden çıkarılmasından doğan kazançlar.
  6. İktisap şekli ne olursa olsun (ivazsız olarak iktisap edilenler hariç) GVK’nin 70.maddesinin birinci fıkrasının (1), (2), (4) ve (7) numaralı bentlerinde yazılı mal (gerçek usulde vergiye tâbi çiftçilerin ziraî istihsalde kullandıkları gayrimenkuller dâhil) ve hakların, iktisap tarihinden başlayarak beş yıl içinde elden çıkarılmasından doğan kazançlar (Kooperatiflerin ortaklarına bu sıfatları dolayısıyla tahsis ettikleri gayrimenkulleri tahsis tarihinde ortak tarafından satın alınmış sayılır.)

11) Arızi Kazançlara İlişkin İstisna Tutarı

Gelir Vergisi Kanunu’nun 82/2.maddesinde yer alan arızi kazançlara ilişkin istisna tutarları şöyledir.

Kazancın Elde Edildiği Yıl İstisna Tutarı (TL)
2025 280.000
2024 200.000

Arızi Kazançların kapsamı:

Vergiye tâbi arızi kazançlar şunlardır:

  1. Arızî olarak ticarî muamelelerin icrasından veya bu nitelikteki muamelelere tavassuttan elde edilen kazançlar.
  2. Arızî olarak yapılan serbest meslek faaliyetleri dolayısıyla tahsil edilen hâsılat.
  3. Ticarî veya ziraî bir işletmenin faaliyeti ile serbest meslek faaliyetinin durdurulması veya terk edilmesi, henüz başlamamış olan böyle bir faaliyete hiç girişilmemesi, ihale, artırma ve eksiltmelere iştirak edilmemesi karşılığında elde edilen hâsılat.
  4. Gayrimenkullerin tahliyesi veya kiracılık hakkının devri karşılığında alınan tazminatlar ile peştamallıklar (kiracıya ait tesisat ve malların tahliye ve devri sırasında kiralayan veya yeni kiracıya devrinde doğan kazançlar dâhil).
  5. Gerçek usulde vergiye tâbi mükelleflerin terk ettikleri işleri ile ilgili olarak sonradan elde ettikleri kazançlar (zarar yazılan değersiz alacaklarla, karşılık ayrılan şüpheli alacakların tahsili dâhil).
  6. Dar mükellefiyete tâbi olanların GVK’nin 45. maddesinde yazılı işleri arızî olarak yapmalarından elde ettikleri kazançlar.

12) Yıl İçinde Stopaj Yoluyla Vergilendirilmemiş Gelirlerde Beyanname Verme Haddi

Bir takvim yılı içinde elde edilen ve toplamı aşağıdaki hadleri aşmayan, tevkifata ve istisna uygulamasına konu olmayan menkul (örneğin yurt dışı banka mevduat gelirleri gibi) ve gayrimenkul sermaye iratları için beyanname verilmez. Bu haddin aşılması halinde iradın tamamı yıllık beyanname ile beyan edilir.

Gelirin Elde Edildiği Yıl İstisna Tutarı (TL)
2025 18.000
2024 13.000

Bu Sirkülerimize ilişkin görüş, öneri ve sorularınızı info@narcon.com.tr‘ye iletebilirsiniz.

Saygılarımızla.

NARCON YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLİK A.Ş.

www.narcon.com.tr

2.1.2025