Ticari Defterlere İlişkin Tebliğde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ 10 Temmuz 2025 tarihli Resmi Gazete yayınlanmıştır. Yapılan değişikliklerden dikkat çekenler aşağıdaki gibidir.
1) Pay Sahibi Ve İntifa Hakkı Sahibi Olarak Kabul Edilebilmek İçin, Sahip Olunan Hamiline Yazılı Payların Merkezi Kayıt Kuruluşuna Bildirilmiş Olması Şartı Getirilmiştir.
Tebliğin “Pay defteri” başlıklı 9. maddesinde değişiklik yapılmadan önce yapılan değişiklik ile; Anonim ve sermayesi paylara bölünmüş komandit şirketlerde, hamiline yazılı pay senedi sahibi olduğunu ispat edenler ile sadece pay defterinde kayıtlı bulunan kimseler pay sahibi ve intifa hakkı sahibi olarak kabul edilmekte idi.
Yapılan değişiklik ile hamiline yazılı pay senedinin zilyedi bulunduğunu ispat eden ve ayrıca bunu Merkezi Kayıt Kuruluşuna bildirilenler ile sadece pay defterinde kayıtlı bulunan kimseler pay sahibi ve intifa hakkı sahibi olarak kabul edilecektir. Buna göre pay sahibi ve intifa hakkı sahibi olarak kabul edilebilmek için, sahip olunan hamiline yazılı payların Merkezi Kayıt Kuruluşuna bildirilmiş olması gerekmektedir.
2) Defter Zayi Belgesi İçin Başvuru Süresi 15 Günden 30 Güne Çıkartılmaktadır
Tebliğin “Saklama zorunluluğu” başlıklı 12. maddesinde yapılan değişiklik ile; Bir tacirin saklamakla yükümlü olduğu defterler ve belgeler; yangın, su baskını veya yer sarsıntısı gibi bir afet veya hırsızlık sebebiyle ve kanuni saklama süresi içinde zıyaa uğrarsa ticari işletmesinin bulunduğu yer yetkili mahkemesinden kendisine zayi belgesi verilmesini isteyebileceği süre, tacirin zıyaı öğrendiği tarihten itibaren onbeş günden otuz güne çıkarılmaktadır. Süreler bakımından tacirler lehine düzenleme yapılmıştır.
3) Açılış Onayı Yapılacak Yeni Genel Kurul Toplantı Ve Müzakere Defteri İçinde Notere Eski defter ya da Zayi Belgesi İbraz Zorunluluğu Getirilmiştir.
Tebliğin “Açılış onayı yapılacak defterler ve onay zamanı” başlıklı 13. maddesinde yapılan değişiklik ile; Pay defteri, yönetim kurulu karar defteri ile genel kurul toplantı ve müzakere defterinin yenilenmesinin gerektiği durumlarda açılış onayı yapılacak yeni defter, kullanımına son verilecek defterle veya zayi edilmişse zayi belgesi ile birlikte notere ibraz edilecektir. Değişiklik ile notere ibraz zorunluluğu daha önce bulunmayan genel kurul toplantı ve müzakere defteri eklenmiştir.
4) Elektronik Ortamda Tutulacak İşletmenin Muhasebesiyle İlgili Defterler İle Muhasebeyle İlgili Olmayan Defterler Hakkında Hangi Tebliğ Hükümlerinin Uygulanacağına Açıklık Getirilmiştir.
Tebliğin “Elektronik Ortamda Tutulacak Defterler” başlıklı 25. maddesinde yapılan değişiklik ile; Elektronik ortamda tutulacak işletmenin muhasebesiyle ilgili defterler hakkında 13/12/2011 tarihli Resmî Gazete’de yayımlanan Elektronik Defter Genel Tebliği (Sıra No:1) hükümlerinin, işletmenin muhasebesiyle ilgili olmayan pay defteri, yönetim kurulu karar defteri, müdürler kurulu karar defteri ile genel kurul toplantı ve müzakere defteri hakkında 14/2/2025 tarihli Resmî Gazete’de yayımlanan İşletmenin Muhasebesiyle İlgili Olmayan Ticari Defterlerin Elektronik Ortamda Tutulması Hakkında Tebliğ hükümlerinin uygulanacağı açık bir şekilde düzenlenmek suretiyle bu konuda oluşabilecek karışıklar/tereddütler önlenmiştir.
Bu Sirkülerimize ilişkin görüş, öneri ve sorularınızı info@narcon.com.tr‘ye iletebilirsiniz.
Saygılarımızla.
NARCON YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLİK A.Ş.
10.7.2025