Skip to content Skip to footer
blank26 Ağustos 2024
blank2024-36
blank
blank

Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Kararın Uygulanmasına İlişkin Tebliğde Yapılan Değişiklikler

24 Ağustos 2024 tarihli Resmi Gazetede yayımlanan Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Kararın Uygulanmasına İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2012/1)’de Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Tebliğ No: 2024/1) ve 25 Ağustos 2024 tarihli Resmi Gazetede yayımlanan Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Kararın Uygulanmasına İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2012/1)’de Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Tebliğ No: 2024/2) ile; Teşvik belgesi kapsamında değerlendirilmeyen harcamalar  ve ilave sigorta primi işveren hissesi desteği (İSPİH) konularında önemli düzenlemeler yapılmıştır.

1) Teşvik Belgesi Kapsamında Değerlendirilmeyen Harcamalar Konusunda Yapılan Düzenlemeler

Bilindiği üzere Tebliğin 8’inci maddesinde “Teşvik belgesi kapsamında değerlendirilmeyen harcamalar” düzenlenmiştir. Yukarıda sözü geçen değişiklik tebliğleri ile bu madde de yapılan değişiklikler uyarınca;

1.1. Üretim süreci ingot dilimleme aşamasından veya öncesindeki bir aşamadan başlayarak yurt içinde üretilmiş güneş hücreleri kullanılmadan üretilen güneş panelleri teşvik belgesi kapsamında değerlendirilmeyen harcamalar olarak değerlendirilecektir. Buna göre; güneş panellerinin teşvik belgesi kapsamında harcama olarak değerlendirilebilmesi için güneş hücrelerinin üretilmesindeki erken aşamanın, yurt içinde başlaması zorunludur.

GES yatırımlarında yurt dışından temin edilen güneş paneli ve güneş paneli taşıyıcı konstrüksiyon sistemleri düzenleme öncesinde de yatırım harcamasından sayılmamaktaydı. Değişiklikle birlikte; güneş paneli yurt içinden temin edilse dahi panelin ana unsuru olan “güneş hücrelerinin yurt içi üretim süreci, ingot dilimleme aşamasından veya öncesindeki bir aşamadan başlamıyorsa yine yatırım harcaması olarak dikkate alınmayacaktır.

1.2. Lisanssız faaliyet kapsamında ve bağlantı anlaşmasındaki sözleşme gücü ile sınırlı olmak kaydıyla rüzgâr enerjisine dayalı elektrik üretimi yatırımları kapsamında yurt dışında üretilen kanat ve kuleler, teşvik belgesi kapsamında değerlendirilmeyen harcamalar kapsamına alınmıştır. Önceki düzenlemede yurt dışından temin edilen kanat, jeneratör ve türbinler teşvik belgesi kapsamında değerlendirilmeyen harcamalar olarak belirlenmiş bulunmaktaydı.

1.3. Lisanssız faaliyet kapsamında ve bağlantı anlaşmasındaki sözleşme gücü ile sınırlı olmak kaydıyla rüzgâr enerjisine dayalı elektrik üretimi yatırımları kapsamında yurt dışında üretilen jeneratörler ile jeneratörü yurt dışında üretilerek temin edilen naseller teşvik belgesi kapsamında değerlendirilmeyen harcamalar kapsamına alınmıştır.

Bu düzenlemelerden 1.3. paragraftaki düzenleme 01/01/2026 tarihinde, diğerleri 24/08/2024 tarihinde yürürlüğe girmektedir. Bu noktada devam eden GES yatırımları bu düzenlemeden olumsuz yönde etkilenip etkilenmeyeceği sorusu akla gelmektedir. Görüşümüze göre devam eden GES yatırımlarında 24/08/2024 tarihinden önce gerçekleşen alımlarla ilgili sorun yaşanmayacaktır ancak, bu tarihten sonra yapılacak alımların yukarıdaki yeni düzenlemelere uygun olması gerekmektedir.

2) İlave Sigorta Primi İşveren Hissesi Desteği (İSPİH) Hakkında Yapılan Düzenlemeler

29/6/2021 tarihinden sonra yapılan yatırımlarda ön görülen ilave istihdam kapsamında kadın ve/veya genç istihdamına yönelik ilave sigorta primi işveren hissesi desteği (İSPİH) sağlanmaktaydı. Tebliğin 14’üncü maddesine yeni eklenen fıkralar ile desteğin uygulamasına yönelik açıklamalar getirilmektedir. Proje bazlı yatırımlar bu destekten yararlanamayacağına dikkat çekeriz. Buna göre;

2.1. İSPİH desteği yalnızca 29/6/2021 tarihi ve sonrasındaki müracaatlara istinaden düzenlenen teşvik belgeleri kapsamında uygulanır. İSPİH desteğinin uygulanabilmesi için yatırımcıların yatırım teşvik belgesinde kayıtlı sigorta primi işveren hissesi desteği uygulamasının bittiği dönemi takip eden 3 ay içerisinde SGK Başkanlığına başvurması gerekmektedir. Teşvik belgesi üzerinde Bakanlıkça ilave bir değişiklik yapılmaksızın, SGK Başkanlığı tarafından İSPİH desteği başvuru tarihindeki aya ilişkin bildirim ile birlikte destek uygulamasına başlanır; ancak, SGK Başkanlığına yapılan başvurunun tarihi, başvuru yapılan ayın biri ile yirmisi arasında ise; söz konusu başvuru kapsamında başvuru tarihinden bir önceki aya ilişkin bildirimlerden dolayı da İSPİH desteğinden yararlanılabilir. Yatırımcılar teşvik belgelerinde belirtilen sigorta primi işveren hissesi desteği süresinin her bir yılına karşılık bir ay için, İSPİH desteğinden yararlandırıldıktan sonra uygulamaya son verilir.

2.2. Teşvik belgelerinde kayıtlı sigorta primi işveren hissesi desteğinden kısmi süreli çalışma, sigortalıya ilişkin rapor, ücretsiz izin gibi eksik günler hariç olmak üzere toplam 360 gün prim ödeme süresinde faydalanmış kadın ve/veya genç (18 yaşını doldurmuş ve 26 yaşından gün almamış kişi) İSPİH desteğine konu çalışan sayısı hesaplamasında dikkate alınır. İSPİH desteğine konu çalışan sayısı belirlenirken, istihdam edilen genç için sigorta primi işveren hissesi desteğinden faydalanılan her bir ayın ilk günü 18 yaşını doldurmuş ve 26 yaşından gün almamış olması şartı aranır.

2.3. İSPİH desteği, istihdam edilecek kadın ve/veya genç sigortalılar için uygulanır. İSPİH desteğinden faydalanılacak kişi sayısının hesaplanmasında esas çalışanlar ile destekten faydalanılan çalışanların aynı kişiler olması gerekmemektedir. İSPİH desteğinden faydalanılacak genç için destekten faydalanılan her bir ayın ilk günü 18 yaşını doldurmuş ve 26 yaşından gün almamış olması şartı aranmaktadır. Teşvik belgesi üzerinde kayıtlı mevcut istihdam sayısı dikkate alınmaksızın ilgili ay için İSPİH desteği uygulanır.

2.4. Yararlanılan İSPİH desteği tutarı, yatırımcının faydalandığı sigorta primi işveren hissesi desteği tutarı da dahil olmak üzere teşvik belgesinde kayıtlı azami destek tutarını geçemez ve hesaplanan çalışan sayısı teşvik belgesinde kayıtlı olan ilave istihdam sayısını aşamaz. Aynı işyeri sicil numarasında birden fazla teşvik belgesi kapsamında İSPİH desteği uygulanması halinde destek uygulamasında birleştirilen belgelerdeki azami prim tutarları toplamı dikkate alınır.

2.5. Aynı işyeri sicil numarasında tamamı İSPİH desteğinden yararlanabilecek belgeler olması kaydı ile uygulaması birleştirilen birden fazla teşvik belgesi kapsamında, teşvik belgelerinde belirtilen sigorta primi işveren hissesi desteği sürelerinin toplamı ve birleştirme sonucu sağlanan ilave istihdam ile hesaplanan çalışan sayısı dikkate alınarak, İSPİH desteği uygulanır. Diğer taraftan, yatırımcılar aynı işyeri sicil numarasında birleştirilen sigorta primi işveren hissesi desteği uygulamasının sona ermesini müteakip İSPİH desteğinin uygulanabilmesi için başvuruda bulunabilir.

2.6. İSPİH desteği, 2016/9495 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Yatırımlara Proje Bazlı Devlet Yardımı Verilmesine İlişkin Karar kapsamındaki yatırımlarda uygulanmaz.

2.7. Sigorta primi desteği içeren teşvik belgelerinde, Bu Tebliğin 14’üncü maddenin İSPİH desteğine ilişkin hükümleri sigorta primi desteği için de uygulanır.

Bu düzenleme 24/8/2024 tarihinde yürürlüğe girmektedir.

Bu Sirkülerimize ilişkin görüş, öneri ve sorularınızı info@narcon.com.tr‘ye iletebilirsiniz.

Saygılarımızla.

NARCON YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLİK A.Ş.

www.narcon.com.tr

26.8.2024