Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Seri No: 55) 4 Eylül 2025 tarihli Resmi Gazetede yayınlanmıştır. Bu Tebliğ ile yapılan değişikliklerden öne çıkanlar aşağıda özetlenmiştir.
1) Amortismana Tabi İktisadi Kıymetlerde (“ATİK”) İade Uygulamasına Yönelik Ek Açıklamalar ve Örnekler
Bu değişiklik Tebliğinin 7. maddesiyle KDV Genel Uygulama Tebliğinin “Amortismana Tabi İktisadi Kıymetlerde İade Uygulaması” başlıklı IV/A3-1.3. bölümüne yeni açıklamalar ve kapsamlı bir örnek eklenmiştir. Açıklamalar aşağıda özetlenmiştir ancak Tebliğde konuya ilişkin olarak verilen örnek bu sirkülerin kapsamı yönünden çok uzun ve ayrıntılı olduğundan sirkülerimize dahil edilmemiştir. Tebliğden incelenmesi ve ATİK KDV’den iade hesabının buna göre yapılması büyük önem taşımaktadır.
Tebliğdeki açıklamalara göre;
ATİK’e ilişkin yüklenilen KDV tutarından, ATİK’in iade hakkı doğuran işlemlerde fiilen kullanılmaya başlandığı tarihten itibaren bu işlemlere ilişkin yüklenilen ve indirim yoluyla giderilemeyen kısmı itibarıyla pay verilmesi mümkündür.
İade talebine konu işlem bedelinin, ATİK’in aktife alınarak fiilen kullanılmaya başlandığı dönemden itibaren iade talep edilen dönem dahil ATİK’in kullanıldığı tüm işlemlerin toplam bedeline oranlanması ve ATİK’e ilişkin yüklenilen KDV’den iade talebine konu işleme ait orana isabet eden tutarda pay verilmesi gerekir.
ATİK’in sonraki dönemlerde de iade hakkı doğuran işlemlerde kullanılması halinde iade talep edilen dönem dahil iade hakkı doğuran işlem bedelleri toplamının bu dönem dahil ATİK’in kullanıldığı toplam işlem bedeline oranlanması suretiyle ATİK’ten iade hesabına pay verilebilecek KDV tutarı belirlenir. Önceki dönemlerde bu ATİK’ten iade hesabına pay verilen KDV tutarı düşüldükten sonra kalan tutar bu dönemdeki iade hesabına pay verilecek KDV tutarı olacaktır.
Ayrıca, her dönem için yapılacak oranlama sonucunda bulunan ATİK’e ilişkin yüklenilen KDV’den iade hesabına verilebilecek azami pay tutarı ile önceki dönemlerde ATİK’e ilişkin yüklenilen KDV’den iade hesabına verilen pay tutarları toplamı arasındaki fark kadar ilgili dönemde iade hesabına pay verilebileceğinden, bu farkın menfi olması halinde bu dönemde ATİK’e ilişkin yüklenilen KDV’den iade hesabına pay verilemeyecektir.
İlgili dönemde iade hakkı doğuran işlemler nedeniyle doğrudan yüklenimler ve genel giderlerden verilen pay sonrasında iade hesabına o dönemde ATİK’e ilişkin yüklenilen KDV’den verilebilecek azami pay tutarından daha az tutarda pay verilmiş olması halinde, iade hesabına dahil edilemeyen bu ATİK KDV pay tutarının sonraki dönemlerde oranlama yapılmadan doğrudan iade hesabına dahil edilmesi mümkün değildir.
Öte yandan, iade hesabına ATİK’lerden verilecek pay tutarı hesabının, ATİK’lerin aktife alınarak fiilen kullanılmaya başlandığı tarihten itibaren iade hakkı doğuran işlemler ile toplam işlemlerin bedeli dikkate alınmak suretiyle her bir ATİK için ayrı ayrı yapılması gerekmektedir. Ancak, birden fazla ATİK kullanılarak üretim yapan işletmelerde, iade hakkı doğuran işlemlerde kullanılan ve aynı vergilendirme döneminde aktife kaydedilen ATİK’ler için ayrı ayrı hesaplama yapılmasına gerek olmayıp bu ATİK’ler için tek bir hesaplama yapılması mümkündür.
2) KDV Ödemeksizin Temin Edilen Mallar ve Hizmetler İçin İade Alınabilir Azami KDV’nin Hesaplanması
Bu değişiklik Tebliğinin 7. maddesiyle KDV Genel Uygulama Tebliğinin “Amortismana Tabi İktisadi Kıymetlerde İade Uygulaması” başlıklı IV/A3-1.3. bölümüne eklenen paragraf uyarınca “Mükelleflerin iadeye konu işlemleri ile ilgili olarak KDV ödemeksizin temin ettiği mal ve hizmet alımlarına ilişkin KDV iadesi talep etmeleri mümkün değildir. Bu durumda, iade hakkı doğuran işlem bedeli ile KDV’siz yapılan alım bedeli arasındaki farka genel vergi oranı uygulanmak suretiyle azami iade edilebilir KDV tutarı bulunacaktır.”
3) Ulusal Güvenlik Amaçlı Teslim ve Hizmetlere İlişkin İstisna Yüklenicilere Mal ve Hizmet Tesliminde de Uygulanacak Şekilde Genişletilmiştir
KDVK’nun 13/f maddesi uyarınca madde metninde sayılan Milli Savunma Bakanlığı, Adalet Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Savunma Sanayii Müsteşarlığı, Milli İstihbarat Teşkilatı Müsteşarlığı, Emniyet Genel Müdürlüğü gibi “Ulusal Güvenlik Kuruluşları’na” yapılan teslim ve hizmetler ve bu teslim ve hizmetleri gerçekleştirenlere bu kapsamda yapılacak olan, miktarı ve nitelikleri yukarıda sayılan kuruluşlarca onaylanan teslim ve hizmetler KDV’den istisna bulunmaktadır.
Bu değişiklik Tebliğinin 2. Maddesiyle KDV Genel Uygulama Tebliğinin (KDVGUT) (II/B-7.1.) bölümüne eklenen açıklama ile “Milli Savunma Bakanlığı veya Savunma Sanayii Başkanlığı tarafından savunma sanayii projesi olarak onaylanarak ihracına izin verilen uçak, helikopter, gemi, denizaltı, tank, panzer, zırhlı personel taşıyıcı, roket, füze gibi araçların imalatını yapan yüklenici firmalara bu imalata ilişkin yapılacak mal teslimi ve hizmet ifaları da 3065 sayılı Kanunun 13/f maddesi kapsamında KDV’den istisna olacaktır.”
4) Milli Savunma ve İç Güvenlik İhtiyaçlarında Kullanılmak Üzere Taşıt Teslimindeki KDV İstisnasına Yönelik Açıklamalar
KDVK’na 7555 sayılı Kanunla eklenen 13/o maddesi ile; madde metninde sayılan Millî Savunma Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Savunma Sanayii Başkanlığı ve Millî İstihbarat Teşkilatı Başkanlığı’na milli savunma ve iç güvenlik ihtiyaçlarında kullanılmak üzere 24 Temmuz 2025 tarihinden itibaren yapılacak aşağıdaki motorlu araç teslimleri KDV’den istisna edilmiştir.
- 87.03 G.T.İ.P. numarasında yer alan satırındaki motorlu taşıtlar (binek otomobilleri ve genel olarak insan taşımak üzere imal edilmiş diğer taşıt araçları – steyşın vagonlar ve yarış arabaları dahi)
Bu satırdaki taşıtların KDV’den istisna olabilmesi için;
1.1. Yük taşımasında kullanılıp azami ağırlığı 3,5 tonu aşmayan ve yolcu taşıma kapasitesi istiap haddinin %50’sinin altında,
1.2. Bu araçların bütün tekerlekleri motordan güç alan veya alabilenler, binek otomobilleri, steyşın vagonlar, yarış arabaları, arazi taşıtları dışındaki araçlar,
olması gerekmektedir.
- 87.04 .T.İ.P. numarasında yer alan motorlu taşıtlar (eşya taşımaya mahsus motorlu araçlar)
- 87.11 G.T.İ.P. numaralarında yer alan taşıtlar (motosikletler)
Bu değişiklik Tebliğinin 3. maddesiyle KDV Genel Uygulama Tebliğine eklenen “18. Milli Savunma ve İç Güvenlik İhtiyaçlarında Kullanılmak Üzere Taşıt Teslimi” başlıklı bölüm ile istisnanın kapsamı, uygulama şekli, beyanı ve yüklenilen KDV’nin iadesine ilişkin açıklamalar yapılmış bulunmaktadır. Buna göre;
(1) Bu istisna tam istisna mahiyetindedir. Maddede sayılan kuruluşlara, Defterdarlık tarafından taşıt alımlarında istisna uygulanacağına ilişkin belge (EK:34) ilgili kuruluşa verilecek ve taşıt listesi onaylanacaktır. Bu belge ve eki liste gümrük idarelerine veya yurt içindeki satıcılara ibraz edilecektir. Satıcılar bu belge olmadan istisna uygulaması yapamayacaklardır. Aksi halde ziyaa uğratılan vergi, ceza, zam ve faizlerden teslimi yapan satıcı mükellef ile birlikte kendisine teslim yapılan ilgili kuruluş da müteselsilen sorumlu olacaktır.
(2) Faturada istisna belgesinin tarih ve numarasına atıf yapılarak “3065 sayılı KDV Kanununun (13/o) maddesi hükmü gereğince KDV hesaplanmamıştır.” ibaresine yer verilmek suretiyle KDV gösterilmeyecektir.
- c) Bu istisna KDV beyannamesinin “İstisnalar-Diğer İade Hakkı Doğuran İşlemler” kulakçığının, “Tam İstisna Kapsamına Giren İşlemler” tablosunda, 344 kod numaralı “Milli Savunma ve İç Güvenlik İhtiyaçlarında Kullanılmak Üzere Taşıt Teslimi” satırı aracılığıyla beyan edilecektir.
(3) İstisna kapsamında yapılan taşıt teslimlerinden kaynaklanan yüklenilen KDV nakden ya da mahsuben iade alınabilecektir. Mahsuben iade talepleri miktarına bakılmaksızın, nakden iade taleplerinde ise 50 Bin TL’ye kadarlık kısmı vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmadan yerine getirilecektir.
Nakden iade talebinin 50.000 TL’yi aşması halinde aşan kısmın iadesi, vergi inceleme raporu veya YMM raporuna göre yerine getirilebilecektir.
5) İmalat Sanayii ile Turizme Yönelik Yatırım Teşvik Belgesi Kapsamındaki İnşaat İşlerindeki KDV İstisnasının Uygulama Süresindeki Uzatma Tebliğe İşlenmiştir
İmalat Sanayii ile Turizme Yönelik Yatırım Teşvik Belgesi kapsamındaki inşaat işlerindeki KDV istisnasının uygulama süresi 31.12.2025 tarihinde son bulmaktaydı. 1/5/2025 tarihli Resmî Gazete’de yayımlanan 9770 sayılı Cumhurbaşkanı Kararıyla, söz konusu istisnanın 31/12/2028 tarihine kadar uygulanmasına karar verilmiştir.
Bu süre uzatımı” İmalat Sanayii ile Turizme Yönelik Yatırım Teşvik Belgesi Kapsamındaki İnşaat İşleri” başlıklı KDVGUT’nin II/E-7/A. Bölümüne eklenmiştir.
6) Vakıflar Genel Müdürlüğünün Yönettiği Ve Temsil Ettiği Mazbut Vakıfların Mülkiyetinde Bulunan Taşınmazların Satışında Uygulanacak Vergi İstisnasına Yönelik Açıklamalar Tebliğe İşlenmiştir
7555 sayılı Kanunla Katma Değer Vergisi Kanununun “Sosyal ve Askeri Amaçlı İstisnalarla Diğer İstisnalar” başlıklı 17 nci maddesinin dördüncü fıkrasının “p” bendinde yapılan değişiklik ile; Vakıflar Genel Müdürlüğünün yönettiği ve temsil ettiği mazbut vakıfların mülkiyetinde bulunan taşınmazların satışı suretiyle gerçekleşen devir ve teslimler de 24 Temmuz 2025 tarihinden itibaren vergiden istisna edilmiştir.
Değişiklik öncesinde, Hazinece yapılan taşınmaz teslimi ve kiralamaları, irtifak hakkı tesisi, kullanma izni ve ön izin verilmesi işlemleri ile Toplu Konut İdaresi Başkanlığınca yapılan arsa ve arazi teslimleri, belediyeler ve il özel idarelerinin mülkiyetindeki taşınmazların devir ve teslimler vergiden istisna bulunmaktaydı. Böylelikle istisnanın kapsamı mazbut vakıflar lehine genişletilmektedir.
Bu değişiklik Tebliğinin 5. maddesiyle KDV Genel Uygulama Tebliğinin II/F-4.15. bölümüne yukarıdaki değişiklikler işlenmiş ve ayrıca “Vakıflar Genel Müdürlüğünün yönettiği ve temsil ettiği mazbut vakıfların mülkiyetinde bulunan taşınmazların satışı KDV’den istisnadır. Genel Müdürlüğün mülkiyetindeki taşınmazlar ile Genel Müdürlük tarafından yönetilmeyen veya temsil edilmeyen vakıfların mülkiyetinde bulunan taşınmazların satışı ise istisna kapsamında değildir.” Şeklinde bir belirleme ile istisnanın sınırları belirlenmiştir.
5737 Sayılı Vakıflar Kanunu uyarınca; Vakıflar Genel Müdürlüğünce yönetilecek ve temsil edilecek vakıflar ile mülga 743 sayılı Türk Kanunu Medenisinin yürürlük tarihinden önce kurulmuş ve 2762 sayılı Vakıflar Kanunu gereğince Vakıflar Genel Müdürlüğünce yönetilen vakıflara “Mazbut Vakıf” denilmektedir.
7) Petrol Ürünlerinde ÖTV Teminatının KDV Matrahına Dahil Edilmesine İlişkin Düzenlemeye Yönelik Açıklamalar Eklenmiştir
7555 sayılı Kanunla , Katma Değer Vergisi Kanununun “İthalatta Matrah” başlıklı 21 inci maddesine eklenen (ç) bendi ile; 1 Ağustos 2025 tarihinde yürürlüğe girecek şekilde Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli (I) sayılı listede yer alan malların (petrol ürünleri) ithalinde hesaplanıp teminata bağlanan özel tüketim vergisinin, KDV matrahına dahil edilmesine ilişkin düzenleme yapılmıştır. Bu düzenleme ile; ÖTV tutarına isabet eden KDV’nin ithalat aşamasında alınmasını sağlamak amaçlanmıştır.
Bu değişiklik Tebliğinin 6. maddesiyle KDV Genel Uygulama Tebliğinin III/A-2. bölümüne yukarıdaki düzenlemeye yönelik açıklamalar ve örnek eklenmiştir. Buna göre;
4760 sayılı ÖTV Kanununun 16 ncı maddesinin (4) numaralı fıkrasında, (I) sayılı listedeki malların ithalinde, ödenecek ÖTV’ye karşılık olmak üzere türü, tutarı ve çözümüne ilişkin usul ve esasları Hazine ve Maliye Bakanlığınca belirlenmek suretiyle teminat alınacağı hüküm altına alınmıştır.
Bu kapsamda, 4760 sayılı Kanunun 16 ncı maddesinin (4) numaralı fıkrası uyarınca teminat karşılığı ithal edilen (I) sayılı listedeki malın teminatının hesaplanmasına esas ÖTV tutarı ithalatta KDV matrahına dahil edilecek olup, bu tutar dahil malın ithalat bedeli üzerinden KDV hesaplanacaktır. İthalat sırasında ödenen ve gümrük makbuzu üzerinde gösterilen KDV’nin, mükellefler tarafından indirim konusu yapılması mümkün bulunmaktadır.
Diğer taraftan, 4760 sayılı Kanuna ekli (I) sayılı listedeki malların yukarıdaki şekilde ithal edildikten sonra ithalatçıları tarafından yurt içinde tesliminde, ÖTV tutarı dahil toplam işlem bedeli üzerinden KDV hesaplanması gerekmektedir.
Örnek: İthalatçı (A) A.Ş.nin ithal edeceği 20.000.000 TL tutarındaki ÖTV Kanununa ekli (I) sayılı listedeki mal için hesaplanıp teminata bağlanan ÖTV tutarı 5.000.000 TL’dir. İthalatçı (A) A.Ş. tarafından, malın ithal bedeli ile hesaplanıp teminata bağlanan 5.000.000 TL ÖTV tutarı dahil toplam işlem bedeli olan 25.000.000 TL üzerinden hesaplanan (25.000.000x%20) 5.000.000 TL KDV ilgili gümrük idaresine ödenmek suretiyle ithalat işlemi gerçekleştirilir ve ödenen KDV tutarı ithalatçı tarafından indirim konusu yapılır.
İthalatçı (A) A.Ş., ÖTV Kanununa ekli (I) sayılı listede yer alan bu malı 5.000.000 TL ÖTV tutarı hariç 22.000.000 TL karşılığında (B) A.Ş.ye satmıştır. Bu satış işlemine ilişkin ithalatçı (A) A.Ş. tarafından düzenlenecek olan faturada, söz konusu ÖTV tutarı dahil toplam teslim bedeli olan 27.000.000 TL üzerinden (27.000.000x%20) 5.400.000 TL tutarında KDV hesaplanarak beyan edilir.
Değişiklik Tebliğine bu bağlantıdan ulaşabilirsiniz.
Bu Sirkülerimize ilişkin görüş, öneri ve sorularınızı info@narcon.com.tr‘ye iletebilirsiniz.
Saygılarımızla.
NARCON YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLİK A.Ş.
4.9.2025
